Maanantaina 11.6.2012 kello 00:05 | Ei kommentteja

(kuva © www.kännikapina.fi )

Kaupunginvaltuusto on 18.6 käsittelemässä Jari Heinosen ja Vasemmistoliiton valtuustoryhmän aloitetta pikavippien ulkomainonnan kieltämisestä

Liitteessä olevassa JCDecauxin vastauksessa JCDecaux maalaa rajoitusajatusta jopa sanavapautta rajoittavaksi, mikä on varsin tekopyhää ottaen huomioon kuinka JCDecaux katkaisi omin lupineen aikoinaan Animalian kampanjan jossa ei myöhemmin mainonnan eettisen neuvoston mukaan ollut huomatettavaa.

Ollaan oudossa tilanteessa jos monikansallisella yksityisellä yrityksellä on enemmän valtaa kaupunkitilan käyttöön ja kaikkien kaupunkilaisten yhteisen tilan sisältöjen määrittämiseen kuin kaupunginvaltuustolla.

Aloitteessa olisi tuhannen taalan paikka vielä yhdelle lisäponnelle: lisätään myös alkoholimainonnan kielto seuraavaan kaupungin ulkomainontasopimukseen. On varsin ristiriitaista kuunnella esityksiä julkijuopotteluun puuttumisesta samalla kun koskipuiston Hämeenkadun puoleista maisemaa hallitsee JCDecauxin iso, pyörivä mainosteline jossa kolmemetrinen lonkerotölkki toivottaa kesän tuloa.

Mainoksilla on vaikutusvaltaa, muuten niihin ei käytettäisi valtavia summia. Kaupunkitilassa alkoholimainonta tavoittaa ennen kaikkea alaikäiset ja vaikkakin nuorten alkoholinkäyttö on koko ajan vähenemässä, ei ole syytä heikentää hyvää trendiä sallimalla alkoholimainonta alaikäisille kaikille avoimessa, yhteisessä kaupunkitilassa. Yksityisvartiointisuunnitelmien sijaan alaikäisten nuorten kulttuuriin vaikuttavat toimet ovat olennaisessa asemassa. Kukaan ei voi kieltää mainonnan suurta vaikutusta nuorten lifestylevalintojen rakentumisessa.

Alkoholimainonnan kielto olisi yksi osa puuttumisesta nimenomaan alaikäisten asenteisiin alkoholin suhteen, varmasti yksityisvartiointia halvempi ja tehokkaampi. Tampere voisi tässä näyttää mallia ja toimia edelläkävijänä, samalla antaen selkeän signaalin osaltaan eduskuntaan alkoholimainonnan kiellosta käytävään keskusteluun koskien alkoholituotteiden ulkomainontaa.

Seppo Säämäki

 

 

Kirjoitus luokassa mielipidekirjoitukset. Permalinkki.

Lähetä

Visual design Ville Ilkkala